KIEROWNICY
Żądać na piśmie wątpliwych decyzji i upoważnień.
W sytuacjach mogących godzić w niezależne decyzje kierownika apteki lub pracę farmaceuty, należy zażyczyć sobie tych decyzji w formie pisemnej z podpisem właściciela lub przedstawiciela z dołączonym upoważnieniem do ich podejmowania.
Jeżeli właściciela apteki lub sieci aptek reprezentuje przedstawiciel, który swoimi decyzjami wpływa na funkcjonowanie apteki, a w szczególności pracujących tam farmaceutów, musi się on legitymować pisemnym upoważnieniem właściciela.
*****
Przykładem może być poniżej opisana sytuacja:
Przedstawiciel właściciela sieci wspólnie z farmaceutą zatrudnionym w aptece, uniemożliwiał kierownikowi pełnienie jego funkcji. Gdy inspekcja farmaceutyczna unieruchomiła aptekę z uwagi na skargę kierownika, któremu uniemożliwiono pełnienie swojej funkcji zgodnie z Prawem farmaceutycznym, właściciel oświadczył, że reprezentujący go w aptece przedstawiciel nie miał prawa podejmować takich decyzji.
Właściciel sieci tak pokierował swoim oświadczeniem o odpowiedzialności, że wina za złamanie prawa farmaceutycznego obciążyła przedstawiciela oraz farmaceutę wykonującego polecenia i uniemożliwiając kierownikowi wypełnianie ustawowych obowiązków.
Na tak wyjaśnioną sytuację jedyną możliwością izby jest skierowanie do rzecznika odpowiedzialności zawodowej farmaceuty, który wziął czynny udział i uniemożliwiał wypełnianie obowiązków kierownika apteki.
*****
Z uwagi na powyższą sytuację zalecamy wszystkim farmaceutom, by w sytuacjach wątpliwych żądali pisemnych poleceń i upoważnień do ich wydawania.
O takich sytuacjach należy zawsze powiadomić inspekcję farmaceutyczną i izbę aptekarską, by nie brać na siebie odpowiedzialności za łamanie prawa przez właściciela apteki.