APTEKI
Tryb odwołania się od protokołu kontroli apteki
Tryb odwołania się od protokołu kontroli apteki, w przypadku uznania przez kierownika lub właściciela apteki, że treść lub ustalenia protokołu są niekorzystne dla apteki.Kontrolę i tryb odwołania reguluje art. 47 i następne ustawy z dnia 12 maja 2011 Dz. U. 122 poz. 696 ze zm.
Na co należy zwrócić uwagę?
1. Dokładnie przeczytać protokół przed podpisaniem, gdyż po pierwsze kierownikowi apteki przysługuje (uwaga tylko kierownikowi) prawo do odmowy podpisania protokołu. Tryb odmowy nie został w ustawie określony, jednak zalecam, aby w chwili wręczenia protokołu mieć przygotowane pismo z odmową podpisania (wzór w załączeniu) oraz poprosić kontrolera o podpisanie potwierdzenia odbioru (ma obowiązek podpisać takie potwierdzenie).
2. Po otrzymaniu protokołu mamy 7 dni (proszę to sobie zapisać na protokole, liczy się data stempla pocztowego) na złożenie pisemnych wyjaśnień przyczyn odmowy jego podpisania (uwaga - znowu robi to tylko kierownik). Ustawodawca nie wskazał co może być przyczyną odmowy, można więc wpisać wszystkie możliwe przyczyny, w tym merytoryczna polemikę z ustaleniami kontroli lub np.: wytknięcie błędów w ustaleniach kontrolera (p. 12 art. 47) - o fakcie odmowy i jego przyczynach kontroler ma obowiązek uczynić wzmiankę w protokole. To oznacza, że jeżeli nie ma odmowy podpisania protokołu to od razu stosujemy tryb przedstawiony poniżej. (art. 47 p. 14.)
3. Przechodzimy do właściwego odwołana od ustaleń protokołu. Jeżeli nie było odmowy podpisania, to kierownik apteki ma 7 dni od doręczenia protokołu na złożenie pisemnych zastrzeżeń i wskazanie środków dowodowych (decyduje data stempla pocztowego). Przykład zastrzeżeń można znaleźć w opracowaniu dr Stanisława Piechula na stronach Izby więc nie będę go powielał - http://katowice.oia.pl/wpisy-act-more-id-5428.html
4. Zwracam uwagę na ważny aspekt kontroli, które mają miejsce po 1 stycznia 2012 r.
Kontrole, które dotyczą recept realizowanych po 1 stycznia 2012 r. mogą się odbywać na podstawie przepisów powołanej ustawy i zastosowaniem jej trybów, np.: obowiązku zwrotu refundacji bez sądu. Inna sytuacja ma miejsce, gdy kontrola dotyczy recept realizowanych przed 1 stycznia 2012 r. Uważam, że do recept realizowanych przed 1 styczna 2012 r. nie można wprost stosować przepisów ustawy oraz Ogólnych Warunków Umów z rozporządzenia MZ. Zasada lex retro non agit (prawo nie działa wstecz). Dotychczas NFZ upiera się, że jest inaczej. Sprawę tę rozstrzygną dopiero sądy.
5. Wyrażam pogląd, że jeżeli chodzi o skutki kontroli recept realizowanych przed 1 stycznia 2012 r., to nie należy składać odwołań i zażaleń według nowej ustawy, ale domagać się stosowania uchylonych co prawda, ale obowiązujących w czasie realizacji recept przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z 2004 roku.
Przykładowe pismo w załączeniu.
Krystian Szulc
Radca prawny SIA